Pääkirjoitus 2.2.2019                                                                          

                                                                                                                                                                                         Paavo Väyrynen

 

METROPOLIPOLITIIKKAA SUOMI-RADAN SIIVELLÄ

 

 

Hallitus on päättänyt perustaa uuden valtion kokonaan omistaman yrityksen, Oy Suomen Rata Ab:n, edistämään rautatieyhteyksiä Helsingistä pohjoiseen ja Turkuun.

Pohjoiseen suuntautuvan rautatieyhteyden parantaminen on tärkeä ja kiireellinen tehtävä. Tarkoitus on rakentaa suora yhteys, Suomi-rata, Helsingin keskustasta Helsinki-Vantaan lentokentälle ja siitä edelleen pääradalle Keravan eteläpuolelta. Näin saadaan suora rautatieyhteys lentokentälle sekä Pohjanmaan että Savon radoilta ja Pietarista saakka. Tampereelle saadaan tunnin junayhteys.

Suora yhteys lentoasemalle olisi pitänyt rakentaa jo vuosia sitten sen sijaan, että valtio sijoitti yli puoli miljardia euroa kehärataan. Sitä ajettiin rautatieyhteyden saamiseksi Marja-Vantaan alueelle, minne piti rakentaa kymmeniä tuhansia työpaikkoja ja asuntoja. Tämä oli osa metropolipolitiikkaa, jolla väestöä pyritään keskittämään pääkaupunkiseudulle ja muihin suurkaupunkeihin.

Kehärataa perusteltiin sillä, että sen kautta saatiin Helsingin keskusta yhteys lentokentälle. Hankkeeseen saatiin tällä perusteella jopa EU-rahaa.

On ikävää, että hallitus koplaa Suomi-rataan tunnin junayhteyden rakentamisen Helsingin ja Turun välille. Tämän hankkeen perusteet ovat heikot. Turkuun on hyvä rautatieyhteys, jolla nopeuksia voidaan tulevaisuudessa nostaa. Oikorata lyhentäisi matkustusaikaa ehkä varttitunnilla.

Turun rataan saattaa liittyä toinen suuren luokan koplaus. Helsingin apulaispormestari Anni Sinnemäki on julkisuudessa todennut, että Turun tunnin junan toteuttaminen edellyttäisi myös Pisara-radan rakentamista Helsinkiin. Tämä on keskittävän metropolipolitiikan keskeinen hanke.

Rautatiehankkeiden toteuttamisessa tulee olla suhteellisuuden tajua ja taloudellista järkeä. Oy Suomen Rata Ab:n on alkuvaiheessa keskityttävä kiireellisen Suomi-radan rakentamiseen. Muut hankkeet voivat odottaa.

On myös varmistettava, että uuden yrityksen perustaminen ei heikennä eduskunnan budjettivaltaa. Maakuntien tärkeistä liikenneyhteyksistä on pidettävä huolta ja niitä on kehitettävä.

Paavo Väyrynen
päätoimittaja