Koulukiusaaminen

Veli Miettinen 27.3.2019

 

Veli Miettinen

 

Tv 1 a-studiossa 08.01.2019 käsiteltiin  koulukiusaamista ja sen ehkäisyä. Asia tuntui koskettavan minua kovasti, sillä olin itse koulukiusattu lapsuudessani ja olen nähnyt kiusaamista opettajanurallani 1990-2012.

Omalla kohdallani kiusaaminen oli henkistä, nimittelyä ja huutelua. Kiusaajiani ei olleet ainoastaan koulutoverini vaan siihen osallistui myös aikuiset. Aikuisten kiusaaminen teki minulle enempi kipeää kuin koulukavereiden.

Olin lapsena hyvin ujo, enkä pystynyt vastaamaan suullisesti kiusaamiseen mitenkään. Menin aivan kuin lukkoon, enkä saanut sanotuksi mitään. Kärsin kiusaamisesta itse, enkä valittanut siitä kenellekään. Häpesin itseäni ja luulin, että olen jotenkin vajamielinen. Kiusaaminen loppui vasta kun menin varusmiespalvelukseen ja olin sen jälkeen YK joukoissa Kyproksella. Vielä Kyprokselle lähtiessäni, eräs mies kotikylällä sanoi minulle: ”Kyllä ne sinne koulutukseen kutsuvat, mutta ei sinne kaikki pääse. Minä pääsin ja kun tulin yli vuoden päästä takaisin Vääpelinä ei kukaan enää kiusannut. Kun vierailin pari vuotta sitten yhden tätini luona hän mainitsi: ”Taisi olla suuri merkitys sillä, että olit  YK joukoissa”. Näin varmasti oli, sillä tunsin kasvaneeni silloin mieheksi joka pystyy puolustamaan itseään ja muita. Aikuisten ihmisten kiusaaminen kohdistui aina seksuaalisuuteen.  Minulta kysyttiin usein olenko käynyt Vinttimummon luona harjoittelemassa ja annettiin ymmärtää etten ymmärrä tyttöjen päälle mitään. Se teki todella kipeää kun oma seksuaalisuus oli herännyt 10-16 vuoden iässä, mutta en uskaltanut mitenkään suunnata sitä oikein. Omat siskonikin, vaikka olivat 5-18 vuotta nuorempia kuin minä kertoivat aikuisena, että he uskoivat etten tule koskaan saamaan vaimoa. Toisin kuitenkin kävi.

Omalla lapsuuden ja nuoruuden kokemuksellani oli se vaikutus, että opettajan urallani 1990-2013 pyrin puolustamaan  aina kiusattuja oppilaitani. Muistan vielä tänäänkin kaikkien heidän nimensä kolmesta eri ammattikoulusta. En tietysti tule kertomaan heidän nimiään tai koulujaan, mutta voin kertoa millä tavalla kiusaaminen ilmeni.  Tuntuu, etten pysty kertomaan kaikkea vieläkään, sillä yksi kiusattu oppilaani kuoli harhaluotiin samaan aikaan kun kiusaamisen käsittely oli käynnissä. Se oli minulle hyvin traumaattinen kokemus ja tuntuu, etten ole vieläkään päässyt siitä yli, sillä en ymmärrä kaikkea mitä tapahtumaketjuun liittyi.

Useimmin koululaisten kiusaaminen on henkistä, eli kiusaajat pyrkivät loukkaamaan kiusattua sanallisesti. Myös oppilaan omaisuutta pyritään joskus vahingoittamaan, piilottamaan tai varastamaan. Yksi kiusaamisen muoto on myös sellainen, että kiusaajat pyrkivät saamaan kiusatun tekemään sellaista mistä häntä syytettäisiin, jonka kiusaajat sitten todistavat. Myös fyysistä kiusaamista esiintyy jos kiusattu on heikompi eikä pysty puolustautumaan.  Joskus kiusattu on isompi kuin kiusaajat, mutta hän ei uskalla käyttää kokoaan puolustautumiseen kun pelkää, että vahingoittaa pienempiään.

Kiusaamiseen puuttuminen on hyvin vaikeaa, sillä kiusaajien vanhemmat puolustavat omia lapsiaan, eivätkä usko että oma lapsi olisi kiusaaja. Myös kiusatun tuntema häpeä estää hänen kertomasta kiusaamisesta. Opettaja ei aina näe kiusaamistilanteita ja koulumatkoilla tapahtuvaa kiusaamista on melkein mahdoton todistaa. Opettajien ja rehtorien maailmankatsomus voi joskus vaikuttaa heidän ennakkoasenteisiinsa.  Voi myös käydä niin, että opettajasta tehdään syyllinen kun hän yrittää puuttua kiusaamiseen. Opettaja saattaa joutua rehtorin puhutteluun kun on lähettänyt kiusaajan rehtorin puhutteluun kun kiusaaja on puhunut tapahtuman niin, että kiusattu itse on syyllistynyt kiusaamiseen

Miten kiusaamiseen tulisi puuttua. Yksi keino on pyytää sekä kiusaajien, että kiusatun vanhemmat palaveriin jossa olisi kaikki osapuolet paikalla yhtä aikaa. Yleisin tapa on varmaankin, että opettaja puuttuu aina kiusaamiseen ja puhuu kaikille oppilaille miltä kiusaaminen tuntuu kiusatusta. Kiusatun henkinen tukeminen on tärkeä, niin ettei kiusattu tunne syyllisyyttä tilanteesta ja häntä tulee rohkaista puhumaan asiasta aina opettajille ja vanhemmilleen. Rangaistuksilla tuskin saavutetaan mitään. Kiusatun siirtäminen toiseen kouluun on todella epäoikeudenmukaista. Tarvitaan koulun johdon ja opettajien korkeaa moraalia ja auktoriteettia.

 

Veli Miettinen

eduskuntavaaliehdokas 167
Oulun vaalipiiri