Autoilu Suomessa ja autokannan uusiutuminen sähköautoihin

Petri Partanen 26.3.2019

Meneillään oleva eduskuntavaalikamppailu on täydessä käynnissä ja autoilu ja
maantiet on tietysti kestoaiheita kuten aiemmissakin vaaleissa.

Petri Partanen

 

Nyt on käynnissä keskustelu polttomoottoriautojen kieltämisen vuodesta että koska ne kielletään? Mielestäni tähän järjettömyyteen ei pidä erehtyä minkään ilmastohölynpölyn takia.

Sähköautot eivät oikeasti ole vielä vuosikausiin realistinen vaihtoehto Suomessa senkin takia että lataus infra on tekemättä ja sähköautojen säänkestävyydessä on vielä paljon toivomisen varaa ennen kuin ne ovat edes oikeita vaihtoehtoja maamme autokannan uudistamiseksi.

Vain sellaiset sähköautot kuin Chevrolet Volt ja  Opel Ampera on realistisia sähköautoja Suomessa. Hybridit on myös hyvä vaihtoehto niille jotka eivät omista asuntovaunua tai perävaunua. Myös diesel-sähköinen voimansiirto on hyvä vaihtoehto jossa diesel kehrää sähkön vetomoottoreille jos vain joku autonvalmistaja sen toisi tuotantoon. Diesel-sähköinen voimansiirto on kehitetty jo 60 luvulla veturien voimansiirroksi ja kumi pyörillä se on vasta isojen louhosautojen  ja  yhden traktorinvalmistajan valikoimissa. Diesel-sähköinen voimansiirto on kaikista parhain siirtymäkauden ratkaisu kun odotetaan täyssähköautojen kehittymistä sellaisiksi että niillä on tarpeeksi hyvä toimintasäde ja säänkestävyys pakkasella. Suomessa Valmet ja Strömberg on viimeksi kehittäneet diesel-sähköistä voimansiirtoa 1982-92 Tampereella.  Voimansiirto perustuu oikosulkumoottoreihin ja taajuusmuuttajiin, dieselmoottorin vauhtipyörässä on vain generaattori joka pyörii kuormituksen mukaan eri kierrosluvulla. Nykyisillä hybridi ja sähköautoilla ei voi vetää edes asuntovaunua tai perävaunua ja tämä on jo merkittävä syy Suomessa ettei ne mene kaupaksi koska maassamme on paljon perävaunuja henkilöautoissa ja paljon myös asuntovaunuja. Diesel-sähköisessä voimansiirrossa ei ole mitään rajoituksia kuormituksessa kun vedetään perävaunua tai asuntovaunua.

 Autoilun kustannuksia pitäisi leikata radikaalisti Suomessa koska tuo autoilusta kerättävä 11 miljaria menee suurin osa johonkin muuhun turhuuteen ja ei palaudu maanteiden kunnossapitoon tai uusien teiden rakentamiseen. Suomen autoveron historia on melkein kuin mielisairauden historiankertomus joka alkoi vuonna 1958  Suomessa on aina ajettu muuta Eurooppaa huonommalla autokalustolla juuri sen takia että auton ostamisessa on paljon veroa. 60-80 luvulla valtio suosi itä-autoja niiden autoveron huojennuksella että ne olis menneet kaupaksi Suomessa. Miksi samaan aikaan ei annettu Saabille samanlaista autoveron huojennusta kuin itä-autoille? Ruotsissa ajettiin jo 60 luvulla uudemmalla autokannalla kuin Suomessa ja niin ajetaan myös 2010 luvun lopussa.

Nyt näyttää olevan menossa sellainen kehitys että yli kymmenen vuotta vanhojen autojen käyttömaksua ollaan nostamassa niin ettei kohta kenelläkään ole varaa niillä ajaa saati sitten varaa ostaa uutta autoa. Maamme hallitus haluaa putsata köyhät autoilijat pois maanteiltä ja liikenteestä.  Nykyiset romutuspalkkiot on ollut niin naurettavan pieniä että ne eivät houkuttele ihmisiä luopumaan vanhasta autosta ja tuollaiset summat ei riitä mihinkään edes käsirahaksi. Meidän nykyinen autovero on aiheuttanut sen että vanhoja romutuskuntoisia autoja hitsaillaan mig hitsillä että saadaan pohja kuntoon ettei perse kastu kun penkin alla on läpi reikä ulos. Suomen autoileva kansanosa on ajettu niin köyhyyteen ja epätoivoon.

Maanteillä näkyy kansalaisten eriarvoistumisen koko kirjo kun vertaillaan autokannan keski-ikää.

Petri Partanen

Kokkola
eduskuntavaaliehdokas 62
Satakunnan vaalipiiri