Aktiivimalli tuhoaa ihmiselämiä

Tiina Arlin 20.2.2019

 

Tiina Arlin

 

Surullista katseltavaa ja kuunneltavaa oli eilinen eduskunnan täysistunto. En tiedä onko suru edes oikea sana sillä viha nousi kyllä pintaan kuunnellessa ihmisiä, jotka eivät tunnu tietävän tuon taivaallista siitä mitä on työttömän elämä.

Aktiivimalli kumoamisen ollessa käsittelyssä ei salissa istunut kuin kourallinen kansanedustajia.

Jokunen edustaja yritti puhua järkeä ja saada muita tajuamaan, että aktiivimalli on epäinhimillinen ja epätasa-arvoinen leikkuri, jolla ei ole mitään tekemistä työllistymisen kanssa.

Kok. edustaja Vartiaisen naama punaisena ja kiihkosta täristen esittämät puheenvuorot olivat lähinnä kuvottaa katseltavaa ja kuunneltavaa:  
”Täällä on kyselty hallituksen ihmiskuvasta. No, aktiivimalli perustuu siihen, mitä ihmisen normaalista käyttäytymisestä tutkimuksen ja elämänkokemuksen valossa tiedetään. Työttömät ovat tietysti samanlaisia kuin muutkin ihmiset, ja kaikki järkevät ihmiset tietävät, että työttömyyteen vaikuttaa sekä kokonaistaloudellinen tilanne että työttömän oma käytös, tietenkin.”
”Elämänhallinnan parantaminen on tärkeää, mutta jos mikä tahansa vapaaehtoistoiminta täyttää aktiivisuusehdon, silloinhan sen vaikutus työllistymistodennäköisyyteen nollautuu, koska on aivan liian helppoa täyttää aktiivisuusehto.”

Kuinka kaukana todellisesta maailmasta Vartiaisen maailma on?!
Vai on työttömyys työttömän käytöksen syytä ja aktiiviehdon voi täyttää liian helposti?!

Kuinka monelta muulta on jäänyt huomaamatta että palkkatyöpaikkoja on tarjolla paljon vähemmän kuin työttömiä on kortistossa?

Kuinka monelta muulta on jäänyt huomaamatta, että nykyään työstä ei haluta maksaa palkkaa vaan tekijä halutaan ilmaiseksi ja elämisen pitäisi tapahtua sosiaalitukien varassa?

Kuinka moni tajuaa miten nöyryyttävää ja raskasta on aikuisena ihmisenä kerjätä apua Kelasta ja sossusta?
Kuinka moni tietää miten raskas tuo paperirumba tukien hakemisessa on?

Kuinka moni työssäkäyvä yhtäkkiä työttömäksi jäätyään katsoo tarvitsevansa kurssia siitä miten sanotaan päivää?

Kuinka moni tietää miltä aikuisesta ihmisestä tuntuu olla ”uravalmennus” kurssilla ja miettiä siellä itselleen ohjaajan käskystä intiaaninimeä?!

Jos seuraavissa vaaleissa ei eduskuntaan saada meitä työttömyyden kokemusasiantuntijoita korjaamaan tämän eduskunnan tekemiä tuhoja, niin pahoin pelkään, että Ranskan keltaliivit alkavat näyttää lastentarhalaisilta siihen porukkaan verrattuna mikä Suomessa alkaa osoittaan mieltään.

 

Tiina Arlin

Tähtiliikkeen eduskuntavaaliehdokas Vantaa Uusimaa