ASIAKKAAT PANKKIEN PALVELUMAKSUJEN LYPSYLEHMIÄ

Harri Aalto 5.4.2019

 

 

Ennen, vuosia sitten oli pankkimaailmassa tärkeintä asiakkaiden kunnioitus ja huomioon ottaminen, asiakkaat olivat keskiössä ja heihin panostettiin paljon henkilökohtaista palvelua ilman moninaisia palvelumaksujen viidakkoa. Nyt kun pankkimaailma on jatkuvan tehostamisen tarpeen  ikeessä, niin asiakkaista on tullut pankkien palvelumaksujen ”lypsylehmiä”. Nyt nyhdetään kaikesta  asiakkaisiin kohdistuvista pankkipalveluista mahdollisimman paljon kiinteitä käyttömaksuja.

Pankkipalveluiden digitalisaatio on ajan trendi, siinä ei paljon ajatella niitä asiakasryhmiä, jotka eivät ole sinut tietokoneiden ja älypuhelimien kanssa. Pankkikonttoreiden verkostoa ajetaan kovalla kädellä alas ja pankkiin pääsee nykyään vain etukäteen soittamalla ja ajan varaamalla. Monien pankkien ulko-ovet ovat lukossa päivisin ja palveluita tarvitsevat vanhemmat ihmiset ja vähän nuoremmatkin jätetään useasti täysin tuuliajolle ilman tukea pankkiasioiden hoitamisen suhteen arkielämässä.

Pankkielämässä hallitsevat nyt kovan bisneksen päämäärät. Tavallinen asiakas on vain käyttötavaraa nykyään pankeille, riippumatta asiakassuhteen keston historiasta. Jos ennen sanottiin, että pankkien tavalliset asiakkaat olivat lainojensa kautta pankkien ”torppareita”, niin nyt voidaan sanoa, että pankkien asiakkaat ovat nykyisen pankkielämän ”orjia” vailla konkreettisia kahleita jaloissaan. Kaikki rahaelämän perusasiat ovat pankkien rautaisessa otteessa ja yksityinen kansalainen sidotaan pankkien otteeseen mm. kortti- ja laskumaksamisen kautta. Pankkien tavoitteeksi sopii hyvin, että yhteiskunnassa markkinoidaan kovaan ääneen käteisen rahan vähentämisen puolesta.

Surullisin mielin ajattelen mennyttä aikaa, kun vielä oli olemassa pankkien palvelualttiutta, ilman jokaisesta palvelusta perittävää kiinteää palvelumaksua.

 

Harri Aalto, kansanedustajaehdokas, Pirkanmaa, Tähtiliike